31 oktober 2022

PvdA voorstander van Burgerberaad over drugsbeleid

Maandag 31 oktober jl. stond er een bijzondere brief van de Stichting Drugsbeleid op de agenda van de gemeentelijke Commissie Middelen. Deze stichting zet zich al jarenlang in voor een drugsbeleid met minder gezondheidsrisico’s en minder criminaliteit. In de brief wordt de gemeenteraad opgeroepen het initiatief te ondersteunen tot het organiseren van een Nationaal Burgerberaad

Stichting Drugsbeleid

De stichting stelt onomwonden dat ons land gebukt gaat onder drugscriminaliteit en drugsgebruik: “De enorme illegale bedragen die met productie van en handel in drugs worden verdiend leiden tot ondermijning en corruptie, bedreigingen en aanslagen”.  De stichting constateert dat de problemen alleen maar toenemen, de politiek niet tot een oplossing komt en daarom een ‘uitweg’ voorstelt, een nationaal Burgerberaad over het drugsbeleid.

Nationaal Burgerberaad

In zo’n ‘nationaal Burgerberaad’ denkt dus heel Nederland mee. Door loting worden dan uit alle lagen van de bevolking mensen gevraagd om samen het gesprek aan te gaan. Loting: misschien wat nieuw, maar het is wel de echte democratie: geen zichzelf aanmeldende elite. Een echte democratie betekent dat mensen die zich niet automatisch aanmelden, gevraagd worden mee te denken over belangrijk beleid. Volgens de stichting zou de vraagstelling kunnen leiden: “Is een drugsbeleid mogelijk met minder criminaliteit en minder gezondheidsrisico’s? ”.

Tijd voor een uitspraak

Het wordt dus tijd dat de gemeenschap zich kan uitspreken en over drugs en de daarmee gepaard gaande toenemende criminaliteit kunnen we hier in Brabant (helaas) aardig meepraten. Volop redenen voor de PvdA Gilze en Rijen om de oproep tot ondersteuning van het initiatief tot het organiseren van een nationaal Burgerberaad te ondersteunen.

Meer informatie

Zo’n breed burgerberaad (grote groep, loting) is ook wel wat voor de gemeente Gilze en Rijen als we ons in 2023 uit gaan spreken over de vraag ‘hoe moet Gilze en Rijen eruitzien in 2040?’ Wij nemen niet aan dat het college ons een rapportje van een adviesbureau voorschotelt. Dan kun je de toekomst al in je achteruitkijkspiegel zien.

Voor de PvdA geldt: ‘Wat willen de inwoners!’

Kijk voor meer informatie ook op gilzerijen.pvda.nl en op sociale media. Of mail of bel met onze raadsleden: [email protected] 06-26117404 of [email protected] 06-22972749