PvdA vraagt aandacht voor geweld tegen vrouwen en meisjes

20 november 2022

PvdA vraagt aandacht voor geweld tegen vrouwen en meisjes

Eén op de drie vrouwen wereldwijd, is ooit lichamelijk of geestelijk mishandeld. In de meeste gevallen is de pleger een man. Partnergeweld, seksueel geweld en cybergeweld zijn veel voorkomende vormen. En ja, geweld tegen vrouwen en meisjes is dus ook in ons land aan de orde. De cijfers die u zelf kunt zien op www.orangetheworld.nl spreken voor zich, ook voor Nederland en daarmee ook voor onze gemeente.

Wereldwijde campagne

Vanaf vrijdag 25 november, de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen, wordt er zestien dagen lang aandacht gevraagd voor geweld tegen vrouwen. Orange the World is een wereldwijde campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes.

Campagne in Gilze en Rijen

Via een breed gesteunde motie in de gemeenteraad is het college terecht opgeroepen om daar meer voor te doen dan alleen media-aandacht. Het gemeentehuis wordt daarom oranje uitgelicht en voor de ingang van het gemeentehuis wappert de Orange the world-vlag. De vraag van de raad was om ook de culturele centra oranje uit te lichten en daar vlaggen te hangen. Op 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten, eindigt de campagne.

Ook in onze gemeente

Of geweld tegen vrouwen in Gilze en Rijen ook voorkomt? De statistieken wijzen uit dat het niet realistisch is te denken dat dit aan ons voorbij gaat. De PvdA roept dan ook iedereen op om extra alert te zijn gedurende de campagnetijd én daarna. Op 13 maart 1964 keken alle omstanders in New York weg bij de moord op Kitty Genovese. Een veelbesproken verhaal. ‘het is niet aan mij om daar iets mee te doen’, was de gedachte.

Meld misstanden

Dat is gewoon niet waar! Het is ons aller taak om misstanden te melden. Navrant feit is dat geweld tegen vrouwen vooral in eigen kring plaatsvindt. ‘Femicide’ kent geen kleur, afkomst, sociale klasse, of religie. Meldingen kunnen op discrete manier gedaan worden bij www.veiligthuismiddenbrabant.nl.

Heeft u nog vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met onze raadsleden: [email protected] 06-26117404 of [email protected] 06-22972749.