PvdA wil bestuurszetel in het huidig gemeentehuis

19 december 2022

PvdA wil bestuurszetel in het huidig gemeentehuis

De ambtenaren van de gemeenten Gilze en Rijen, Alphen-Chaam en Baarle-Nassau zitten over enkele jaren in één gezamenlijk gebouw. Maar de Burgemeesters en de Wethouders (B&W) van de drie gemeenten blijven in hun eigen gemeente. Dus ook in Gilze en Rijen in een eigen gebouw, bestuurszetel genaamd, waarin ook de raadszaal komt trouwens. Rond kerst krijgt de Gemeenteraad van Gilze en Rijen informatie over mogelijke locaties van die bestuurszetel.

Bestuurszetel centraal

Twee weken geleden kregen onze raads- en commissieleden drie mogelijkheden gepresenteerd waar B&W samen met de secretaris, de stafleden en de griffie kunnen huizen. Daarbij komt de vraag aan de orde of er nieuwbouw komt, of dat het huidige gemeentehuis geschikt gemaakt wordt voor die bestuurszetel. Het is voor de PvdA voor de hand liggend dat de bestuurszetel centraal in een van de kernen komt. Met het gebruik maken van (een deel van) het gemeentehuis in Rijen kan mogelijke dure nieuwbouw elders worden voorkomen.

Behoud gebouw Gemeentehuis

Daarenboven vindt de PvdA het zeer belangrijk dat het karakteristieke gebouw aan het Raadhuisplein behouden blijft. Het liefst zoals in het PvdA-verkiezingsprogramma verwoord: “Het gemeentehuis blijft behouden en wordt teruggebracht in haar oorspronkelijke vorm.” Dat kan nog wel eens een onderwerp van gesprek worden. Hoe dan ook gaat niet meer dan de helft van het huidige gebouw gebruikt worden als bestuurszetel. Misschien wordt dat het deel waar de raadszaal nu zit, of misschien komen bestuurszetel en raadszaal wel op de plaats waar nu de gemeentebalie is.

Andere bestemming

In ieder geval moet er voor het karakteristieke gemeentehuis, gebouwd in de karakteristieke Bossche Schoolstijl, tevens gemeentelijk monument, (deels) een andere bestemming gevonden worden. Graag ziet de PvdA daarbij ook dat het Raadhuislplein met veel groen in ere wordt hersteld en een ontmoetingsfunctie krijgt.

Laat u horen

En daarover moeten onze inwoners zeker kunnen meedenken. Heeft u hierover ideeën, of wilt u over andere onderwerpen wat kwijt, mail of bel met onze raadsleden: [email protected] 06-26117404 of [email protected] 06-22972749.