PvdA wil betere afweging behoud gezonde bomen

26 februari 2023

Witte X-kruizen op oude bomen voor de verbreding ‘oude’ Rijksweg

PvdA wil betere afweging behoud gezonde bomen

Niemand ontkent het belang van bomen als voorwaarde voor alle leven, persoonlijke verkoeling in verzengende zomers, de gezondheid door luchtzuivering en zuurstofproductie. Voorts is een boom ook gewoon prachtige natuur. Allemaal dus op de bres voor de boom! Behalve dan als het om de wegverbreding van de N282 gaat. Die kruizen zijn om te huilen.

Ze staan, met een witgekalkte X op de stam langs de ‘oude’ Rijksweg, de N282 en tel ze maar: 154. Je weet wat deze X betekent. Deze bomen, beuken en eiken, vele beslist over de 100 jaar oud, moeten hoe dan ook om. Immers, ze staan de vooruitgang in de weg: de N282 moet verbreed worden en in de keus tussen boom of vooruitgang slaat de logica om in het voordeel van de vooruitgang: opname van CO2, zuurstof, klimaatverkoeling, biodiversiteit, waterhuishouding en leefbaarheid heeft het nakijken.

Bomen van levensbelang

Er is nog maar een enkeling die in de levende beuk een potentieel meubelstuk ziet; de meesten weten dat bomen van levensbelang zijn en dat een ring van bomen rond gebouwde kernen zorgt voor frisse lucht met hoge luchtvochtigheid en, vooral, een forse verlaging van de temperatuur. Dat kunnen we wel gebruiken met de droogte van de laatste jaren als voorbode van de komende eeuwen. Dezelfde droogte die zorgt dat het 200 jaar duurt om weer een nu 100-jarige boom te krijgen. Veel van het afgekruiste toekomstig meubelhout is rond 1900 geplant – u heeft het terug in het jaar 2223.

Behoud bomen hoogste prioriteit

Als PvdA Gilze en Rijen betreuren we het dat juist in deze tijd van klimaatverandering zoveel bomen zonder meer gekapt worden. Het is de hoogste tijd dat in afwegingen voor nieuwe plannen en infrastructuur met name het behoud van mooie, gezonde ‘oude’ bomen een belangrijk uitgangspunt wordt. En dat moeten we laten weten. Zoals in dit geval van de bomen langs de ‘oude’ Rijksweg. Vindt u ook dat het de hoogste tijd is voor de hoogste prioriteit voor het behoud van bestaande veelal jaren oude gezonde bomen? Laat het de Provincie Noord-Brabant weten: bel 073-6812812 of mail [email protected]

Heeft u daarnaast over dit onderwerp of anderszins, mail of bel met onze raadsleden: [email protected] 06-26117404 of [email protected] 06-22972749.