PvdA wil blijvend aandacht voor lhbti / queer

16 oktober 2022

“Kasten zijn voor kleding en niet voor mensen”

PvdA wil blijvend aandacht voor lhbti / queer

De Internationale ‘Coming Out Day’.  Daar schrijven we deze week over. Afgelopen dinsdag stond deze dag, weer op de kalender. Het is een dag waarop extra aandacht wordt besteed aan het uit de kast komen oftewel de coming-out. Want zoals PvdA-fractievoorzitter Anthony Bisschops zegt, ‘kasten zijn voor kleding en niet voor mensen’.

Coming Out Day

Elk jaar op 11 oktober is het Coming Out Day. De dag wordt in vele landen wereldwijd gevierd.  Op die dag wordt aandacht besteed aan vrijheid voor de eigen seksuele geaardheid en specifiek aan het moment dat lesbiennes, homo’s, biseksuelen of transgenders  (LHBTI, nu ook als groep ‘Queer’ genoemd) openlijk voor zijn of haar seksuele geaardheid of genderidentiteit uitkomt: het uit de kast komen oftewel de coming-out.

Harde waarheid

Onlangs was er in de Commissievergadering Samenleving een discussie over symbolen in het algemeen en in de LHBTI+ (queer community) in het bijzonder, bijvoorbeeld ‘regenboog symbolen’. Sommige partijen vinden het niet nodig, voelen niets bij het zien van een regenboog-bankje of vragen zich af of we dan bijvoorbeeld voor mensen met een religie ook iets extra’s moeten doen.

De harde waarheid is dat het taboe op en het afwijzen van homoseksualiteit bij zowel mannen als vrouwen ook in ons land nog steeds door de queer-gemeenschap als zodanig wordt ervaren in het dagelijks leven en dat zij zichzelf zelfs de vraag moeten stellen ‘kan ook ik hier veilig leven’.

Regenboogvlag

Voor de Partij van de Arbeid is het daarom dan ook belangrijk dat er symbolen in onze gemeente komen, of zijn, want een symbool draagt bij aan een boodschap. De boodschap die we hier onderschrijven is je kunt hier zijn wie je bent, ongeacht genderidentiteit of geaardheid. We zijn echt blij dat de laatste jaren ook in onze gemeente door het gemeentebestuur de regenboogvlag wordt gehesen, zoals op 11 oktober jl door PvdA-wethouder Marielle Doremalen: “dit om aan te geven dat onze inwoners in al hun diversiteit helemaal zichzelf mogen zijn.”.

Meer informatie

Sommigen zien slechts een vlag en anderen zien de boodschap. Aan welke kant wilt u staan?
Denk mee met de PvdA Gilze en Rijen en kom in contact: gilzerijen.pvda.nl en op sociale media. Of mail of bel met onze raadsleden: [email protected] 06-26117404 of [email protected] 06-22972749