PvdA wil tijdelijke units bij het gemeentehuis in Rijen en zorgvuldige afweging oplossing op lange termijn

19 juli 2020

Verhuizing ambtenaren naar Audax locatie gaat niet door

Er lag een plan van het ABG bestuur om voor alle ambtenaren uit de drie gemeenten een centrale huisvesting te regelen door de hoge toren van Audax hiervoor te gaan huren. De raad van Baarle-Nassau stemde tegen dit plan. De raad van Alphen-Chaam was voor en ook de raad van Gilze en Rijen stemde nipt voor dit plan. De PvdA-fractie Gilze en Rijen stemde tegen. Dit onder meer omdat dit plan teveel extra kosten met zich mee bracht.

Centrale huisvesting

Als de ambtenaren van alle drie de gemeenten op één locatie werken, kan er efficiënter gewerkt worden. De PvdA ziet de voordelen hiervan ook in. Een betere efficiency leidt ook tot lagere kosten op termijn. Dat is een goed vooruitzicht in deze tijd waarin de bezuinigingsvoorstellen ook in onze gemeente elkaar in rap tempo opvolgen en de OZB blijft stijgen. Maar de vraag is of het huren van een locatie de juiste oplossing is. Relatief gezien is dit een dure tussenoplossing en zou het beter zijn om tijdelijk een goedkopere oplossing te zoeken en zorgvuldig te kijken naar een goede oplossing voor de lange termijn.

Tijdelijke units bijplaatsen

Hoewel het gemeentehuis in Rijen verouderd is, voldoet het op dit moment nog goed en is er nog geen noodzaak om hier op korte termijn uit te trekken. Tijdens de behandeling van het voorstel over de centrale huisvesting in de gemeenteraad, kwam de PvdA dan ook met een amendement, waarvoor helaas (nog) niet voldoende steun was, dat voorstelde om de komende jaren het gemeentehuis in Rijen vooralsnog te blijven gebruiken. Door tijdelijk een aantal kantoorunits bij het gemeentehuis te plaatsen kunnen er meer ambtenaren gehuisvest worden op deze locatie. Ook kan er flexibel ingespeeld worden op mogelijke consequenties van thuiswerken en kan er per direct efficiënter gewerkt worden.

Nieuwbouw

Er kan dan zorgvuldig gekeken worden naar een nieuwbouwlocatie voor de centrale huisvesting van de ambtenaren. Met een op de toekomst gerichte multifunctionele nieuwbouw is er een oplossing die duidelijk gericht is op de langere termijn. Op dat moment zal de functie van het huidige gemeentehuis in Rijen komen te vervallen, maar de PvdA vindt wel dat op voorhand het monumentale gebouw behouden moet blijven en zo mogelijk teruggebracht moet worden in zijn oorspronkelijk staat.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met Marielle Doremalen, [email protected] 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl