Veilig fietspad ja – kaalslag nee

29 januari 2019

Kappen bomen Tilburgsebaan in Gilze is onnodig en ongewenst!

De gemeenteraad bespreekt op 11 februari een voorstel van het college om alle bomen langs de Tilburgsebaan in Gilze te kappen. Het gaat hierbij om 151 Amerikaanse eiken. Het rooien wordt noodzakelijk geacht voor het vervangen van de fietspaden. De PvdA Gilze en Rijen is groot voorstander van een veilig fietspad, maar vindt deze kaalslag onnodig en ongewenst.

Plan betekent totale kaalslag
Al vele jaren wordt gediscussieerd over een verbetering van de fietspaden langs de Tilburgsebaan. Door wortelopdruk van de bomen zijn de fietspaden in slechte staat. In 2017 is een gedeelte van de fietspaden opgeknapt. Waar dit niet is gebeurd, zijn de fietspaden slecht en daarmee gevaarlijk.

Kern’75, CDA en VVD dwongen het college in 2017 om met een plan te komen voor een duurzaam herstel van de fietspaden. Nu ligt er het voorstel om alle 151 bomen te kappen en de fietspaden opnieuw aan te leggen. In 2017 werden bij uitritten en gevaarlijke kruisingen al een aantal bomen gerooid.

Kappen onnodig en ongewenst
De beeldbepalende en waardevolle beplanting langs de Tilburgsebaan behoort in het gemeentelijke Groenstructuurplan tot de Groene Hoofdstructuur. Het duurzaam behoud van deze laanbeplanting is uitgangspunt.

PvdA-fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt: “volgens deskundigen vertegenwoordigt ieder van deze Amerikaanse eiken een maatschappelijke waarde van € 5.000,-. Er gaat dus in totaal een waarde van ruim € 755.000,- euro aan groen verloren. Dit nog los van de effecten voor het landschap, de warmte, het afvangen van fijnstof en de snelheid van het autoverkeer . En het is maar de vraag wat de gemeente als compensatie gaat bieden. Om deze reden is ook de NLGR tegen het rooien van de bomen”.

Alternatieven mogelijk
De PvdA pleit ervoor dat het fietspad wordt uitgevoerd in beton. Dit voorkomt wortelopdruk. Aanbrengen van asfalt blijft problemen geven. Het fietspad kan bovendien 20 centimeter van de weg af worden verlegd. Samen met het aanbrengen van wortelschermen geeft dit een duurzame oplossing. Er is nog voldoende tijd om een echt duurzaam alternatief uit te werken.

Wil een raadsmeerderheid desondanks toch kappen, dan wil de PvdA dat herplant met evenveel bomen gegarandeerd wordt, zodat het prachtige aanzien van de laanbeplanting hersteld wordt. Een deel van de omwonenden is hiervan ook voorstander.

Zichtbaar betrokken
De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met:

Marielle Doremalen, [email protected] 06  44 21 36 64 of
Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06  53 25 40 02