Voorkomen dat zonneweides ons landschap aantasten PvdA: Ontwikkelbedrijf voor hubs is noodzakelijk

28 november 2022

Voorkomen dat zonneweides ons landschap aantasten

PvdA: Ontwikkelbedrijf voor hubs is noodzakelijk

Terwijl het zoveelste Rutteaans kabinet het zoveelste ambitieuze plan bespreekt om de natuur en klimaatproblemen te lijf te gaan, gaat Gilze en Rijen mogelijk investeren in HUBS. Als de Raad daartoe besluit laten we zien dat de gemeente niet alleen in staat is om plannen te maken maar ook om iets te realiseren.

Wat is een energiehub?

Een energiehub is een plaats waar elektrische energie uitgewisseld wordt. Energie van zonnepanelen en van windmolens wordt op zo’n hub opgeslagen en overgedragen op het landelijk elektriciteitsnet. Dat moet je dan wel aan het hoogspanningsnet knopen om er gebruik van te maken. Omdat Gilze en Rijen in 2040 wil dat alle energie duurzaam is, zijn die hubs dus noodzakelijk.

Duurzame energie

Die energiehubs zijn een noodzakelijke stap in de energie-opwekking. Maar pas op: dat is geen vrijblijvende stap. Inwoners moeten weten dat de betekenis verder reikt dan een voetbalveld dat gevuld staat met trafo-stations. Die energiehubs moeten immers gevoed worden met duurzame energie. En dat hebben we nog nauwelijks. En ook als we met zijn allen zonnepanelen op onze daken leggen, wekken we niet genoeg energie duurzaam op.

Zonneweides

Dan moet er mogelijk wat in het landschap. De gemeenteraad heeft in 2021 uitgesproken dat grote zonneweides niet wenselijk zijn, dan wel, als te lelijk, van de hand gewezen.  Met de stap naar hubs, stappen we mogelijk ook naar zonneweides om voldoende duurzame energie op te kunnen wekken. De PvdA koestert ons mooie buitengebied en zal alles in het werk stellen om het opwekken van de noodzakelijke zonne-energie niet tot verrommeling en aantasting van ons fraaie landschap leidt.

Een ontwikkelbedrijf

Om die hubs te gaan bouwen wordt geïnvesteerd in een ontwikkelbedrijf. Dat ontwikkelbedrijf zetten we samen met andere gemeenten in de regio op en tevens met geld van het provinciaal Energiefonds. Heeft u nog vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met onze raadsleden: [email protected] 06-26117404 of [email protected] 06-22972749.