27 augustus 2023

“We hoeven niet op de gemeente te wachten” De PvdA vraagt aandacht voor het groenonderhoud

We hebben een voorjaar en zomer achter de rug met van tijd tot tijd regen. Voor de natuur was dat een enorme opsteker na die hittestress van de laatste jaren, maar het natte voorjaar zorgde ook voor welig tierend onkruid. Door de veel te droge zomers, door een in enkele jaren opgebouwde achterstalligheid in het onderhoud van het groen en in het afgelopen jaar perikelen met de groenaannemer laat het groenonderhoud nog veel te wensen over.

Veel inwoners storen zich aan slecht onderhouden groen en laten dat ook horen. Een netjes uitziende woonomgeving is voor veel mensen heel belangrijk. De gemeente gaat daarmee aan de slag en hoopt het achterstallig onderhoud dit jaar weg te werken.

Schoffelcontract

Maar we hoeven niet op de gemeente te wachten. Een mooi onderhouden buurt kunnen we zelf regelen. Als buurt kun je tegen vergoeding de eigen omgeving onderhouden. Dat is misschien wel net zo aardig als al mopperend wachten op de gemeentelijke groenvoorziening. Onze gemeente heeft veel buurtverenigingen, en een aantal ervan heeft een ‘schoffelcontract’.

Dynamische gemeente in het groen

De buurtverenigingen hebben hiermee de gelegenheid de saamhorigheid te versterken, trots te kunnen zijn op de eigen mooi groene omgeving en natuurlijk om de buurtkas te spekken. Dus als het groen in uw buurt een doorn in het oog is: maak er zelf de ‘dynamische gemeente in het groen’ van. De gemeente levert desgewenst gereedschap.

Zelf een steentje bijdragen

Volgens wethouder Machielsen wordt het achterstallig groenonderhoud nog dit jaar voortvarend opgepakt. Maar met de achterstand zal het even duren voor alles er spic en span bij ligt. Met de wetenschap dat de buurt zelf een steentje bij kan dragen hoeft het gras bij de buren niet groener te zijn dan bij jezelf. De gemeente regelt het afval en zorgt voor het snoeien van hagen en bomen.

Meer informatie

Kijk voor het schoffelcontract even op de website van de gemeente. Heeft u over dit onderwerp vragen of opmerkingen: mail of bel met ons raadslid: [email protected] 06-22972749.